Value cannot be null. Parameter name: mediaItem
Publiceret 17. juni 2021
Energihandlere med tvivlsom moral har fortsat held til narre landmænd ind i elkontrakter, de ikke ønsker og forbrugerombudsmanden vælter sig i klager over mellemhandlerne.
Det drejer sig om henvendelser fra frustrerede landmænd, der hænger fast i en elkontrakt, som de ikke kan komme ud af og som eksempel; en 2-årig kontrakt som ved udløb låste kunde i yderligere 2 år. Det blev altså til en 4-årig kontrakt.
En anden kunde havde en fastpriskontrakt, som netop var udløbet, men ved kontraktens udløb blev den automatisk overgået til en ny 5-årig kontrakt!
Forbrugerombudsmanden er på overarbejde og tjekker man forbrugerombudsmandens hjemmeside, finder man let flere eksempler på indskærpelser overfor energihandlerne og der er i de fleste tilfælde tale om firmaer, der lever af at købe strøm på det frie marked og så videresælge det med fortjeneste.
Vil man ud af kontrakten, er det ofte forbundet med betydelige omkostninger, og det er blandt andet den slags tricks, som selskaberne lever af. Alt dette står dog i kontrakten, men ofte med småt.
Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens forbud mod vildledning over for fire energiselskaber. Det drejer sig om energiselskaberne Blue Energy, Modstrøm, Natur-Energi og Gul Strøm, hvor Forbrugerombudsmanden har modtaget henholdsvis 40 klager over et år, 18 klager over et år, 14 klager over to 2 år og 10 klager over tre år.
Forbrugerne havde blandt andet fået forkerte oplysninger om priser og mulige besparelser, ligesom nogle af forbrugerne havde fået indtryk af, at de blot havde takket ja til at modtage information fra selskaberne, men efterfølgende modtog både regninger og efterfølgende rykkere.
De seneste to år har Forbrugerombudsmanden politianmeldt ni forskellige energiselskaber, og sagerne er afgjort med bøder for samlet godt 1,7 millioner kroner.
Kilde: Agromarkets
Læs mere HER