Kan jeg få refusion for sygemeldte medarbejdere?

Value cannot be null. Parameter name: mediaItem

Folketinget har vedtaget en særlov, som giver arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende statslig refusion fra første sygefraværsdag for de personer, der er smittede eller i karantæne på grund af COVID-19.

Hvilken betydning har det for dig som arbejdsgiver?

Som arbejdsgiver har du ret til at få refusion fra kommunen i de første 30 kalenderdage af sygefraværet, hvis din lønmodtagerens uarbejdsdygtighed skyldes COVID-19. Det betyder, der kan udbetales refusion til arbejdsgiver fra første fraværsdag vedrørende ansatte, der er syge eller antages at være syge eller er i karantæne pga. coronavirus/COVID-19.

Normalt skulle du som arbejdsgiveren betale for den medarbejder, der er syg, i de første 30 dage og først efter 30 dage søge om refusion ved kommunen for sygedagpengene. Særloven er trådt i kraft da denne løsning vil skade for mange arbejdsgivere.

En selvstændig erhvervsdrivende vil tilsvarende kunne få sygedagpenge fra første fraværsdag. Desuden kan der udbetales refusion til arbejdsgiver for ansatte i hjemmeophold, når lovens nærmere betingelser er opfyldt. Tilsvarende vil selvstændige erhvervsdrivende i karantæne kunne få sygedagpenge.

Fraværet skal anmeldes til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag

Kontakt LHN hvis du har brug for at søge refusion.

Få overblik over muligheder for din virksomhed: Coronavirus og din virksomhed

Læs mere om refusion HER

Lise Søndergaard

Lise Søndergaard
Bogholderi & HR & Lønservice

Dir. tlf.: 73642928
E-mail: ls@lhn.dk

Få vores nyheder direkte i din indbakke!