Det er tvingende nødvendigt med en normalisering af tilstandene ved de lukkede grænseovergange mellem Danmark og Tyskland

LHN’s formand og LHN’s direktør har i et åbent brev anmodet fødevareminister Mogens Jensen, transportminister Benny Engelbrecht samt justitsminister Nick Hækkerup om en normalisering af tilstanden ved først og fremmest de pt. lukkede grænseovergange, inden majshøsten går i gang.

LHN kan se tilbage på et positivt samarbejde mellem kommuner og politimyndigheder på begge sider af grænsen efter landboforeningen i foråret rettede henvendelse for at få flest mulige af de små grænseovergange åbnet for landbrugstrafik. Nu bør tiden være inde til en normalisering af trafikken over disse små grænseovergange. -Hvis der ikke findes en løsning, må vi forudse en meget stor yderligere gene for alle parter, hvilket ville være alt andet end den normalisering som regeringen lovede grænselandet allerede d. 29. maj 2020, siger LHN’s formand og direktør.

-Siden grænselukningen den 14. marts 2020 har et begrænset antal landmænd og medarbejdere haft adgang til en kode for at kunne passere nogle af de små grænseovergange. Det har generelt fungeret godt. Udfordringen med løsningen har dog været tidsforbruget med baggrund i nødvendig omvejskørsel og det er sket, at politiet uden henvendelse har ændret på koden. På trods af dette har løsningen fungeret, fordi der i dyrkningsperioden er et begrænset antal passager af køretøjer samt medarbejdere, konstaterer Jørgen Popp Petersen og Tage Hansen.

Value cannot be null. Parameter name: mediaItem

-For den forestående majshøstperiode vil der skulle gennemføres omkring 20.000 majsafgrødetransporter. Disse vil foregå både med traktor/vogn samt hvor det er praktisk muligt med lastbil/trailer. Antallet af involverede medarbejdere mangedobles i denne periode. Det kan få store økonomiske konsekvenser for den enkelte landmand, hvis ikke der er stor fremdrift, når der høstes majs. Kvaliteten i majs ændrer sig fra dag til dag, så rettidig høst er helt afgørende.

-Det er bydende nødvendigt at grænsesituationen normaliseres, da man ellers også må forvente et betydeligt trafikkaos ved de for nuværende åbne overgange. Det vil ligeledes medføre betydelige omveje, som vil være til stor gene for både andre trafikanter, lokalbefolkning samt de involverede aktører. Det er ligeledes tvivlsomt om det overhovedet er muligt, i givne tilfælde hvor grænsen udgør en flaskehals, at fremskaffe nødvendig ekstra transportmateriel, da høsten jo foregår samtidig i hele regionen, slutter formand og direktør.

 


E-mail:


E-mail:

Få vores nyheder direkte i din indbakke!