Ny kampagne skal vække danskernes stolthed for landbruget

"Noget af det bedste i verden" er navnet på Landbrug & Fødevarers ny omdømmekampagne, der skal vække danskernes stolthed for landbruget.

Verdens mest kritiske forbrugere i Japan, de madglade italienere og hipsterne i New York.

Det er blot et udpluk af eksempler fra hele verden, hvor der hver dag vælges danske fødevarer til butikker og restauranter, fordi de anses som nogle af verdens bedste.

Og det er netop budskabet i Landbrug & Fødevarers nye omdømmekampagne, som har til formål at minde danskerne om, at de godt kan være stolte af den danske fødevareproduktion.

- Jeg tror, alle kender følelsen af f.eks. at se en Mærsk-container eller en pakke Lurpak-smør i udlandet og så blive lidt stolt. Det er netop den følelse, vi forsøger at trække hjem. For når vi kigger ud i verden, er der ingen grænser for, hvor meget danske landmænd bliver rost og anerkendt for vores fødevarer og den måde, vi laver dem på, siger Martin Merrild, formand i Landbrug & Fødevarer.

- Derfor er håbet med den her kampagne selvfølgelig, at danskerne vil sidde tilbage med en følelse af stolthed, når de får fortællingen om, at det rent faktisk er dansk salat, der sælges på grønttorvet i Verona, fortsætter han.

Kampagnen består af en række film, som kører på tv, i biografen og på sociale medier som Facebook og Youtube.

I filmen møder man tre danske fødevareproducenter, der leverer fødevarer til en eksklusiv restaurant i Tokyo, der bruger dansk grisekød, en italiensk grønsagsgrossist, der forhandler dansk icebergsalat, og et par på Manhattan, der sælger dansk havartiost.

 

Flere fortællinger på vej

"Noget af det bedste i verden" er tredje kapitel i den omdømmefortælling, som Landbrug & Fødevarer har arbejdet på i 8 år.

- Uden danskernes opbakning kan vi ikke opretholde den produktion, vi har i erhvervet i dag. Og med de mange stemmer, der hele tiden forsøger at tegne et forfejlet billede af det danske fødevareerhverv, har vi brug for et nyt kapitel, der viser det reelle billede, siger Morten Høyer, direktør for politik og kommunikation i Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- Der findes et utal af gode fortællinger om danske fødevarer, der bare venter på at blive fortalt. Så i fremtiden er planen, at vi kan skifte en eller flere af fortællingerne ud med f.eks. en historie om dansk maltbyg i tysk øl eller måske dansk læder i italienske Ferrari-biler.

Kampagnefilmen er instrueret af Kasper Torsting, der er kendt for dokumentaren "Rocket Brothers" og den biografaktuelle "I krig og kærlighed".

Læs mere om kampagnen her.

 

Hør en podcast med Martin Merrild og Morten Højer her

I podcasten taler de om tankerne bag og målene med den nye omdømmekampagne.

 


E-mail:

Fra “fremtiden er ikke så sort” til “Noget af det bedste i verden”

Det er en kendsgerning, at dansk landbrug nyder stor anerkendelse i udlandet. En af årsagerne er helt sikkert de meget høje krav til dokumentation og sporbarhed som danske myndigheder stiller. Det, at Danmark nok er et af de dyreste steder at producere, gør at vi skal være i superligaen, ellers overlever vi ikke. Idefolkene bag den nye kampagne vil synliggøre vores ry i udlandet.

I den daglige diskussion bliver landbruget jo ikke lige frem strøget med håret i den hjemlige debat, så det er efter min mening en god ide at “provokere” hjemmemarkedet med vores udenlandske “succes”.

Vi må og skal også være stolte af vores erhverv, hvorfor skulle vi ellers bruge vores tid og liv på det.

God fornøjelse og spred endelig budskabet.

Med venlig hilsen

Jørgen Popp Petersen

Få vores nyheder direkte i din indbakke!