Skab en arbejdsplads du selv gerne vil ansættes på

Dine medarbejdere er din virksomheds vigtigste ressource. Det er derfor afgørende, at du skaber og driver en attraktiv arbejdsplads.

Publiceret 9. august 2023

Artiklen er fra LHN Magasinet nr. 1, 2023

Dine nuværende medarbejdere er de bedste ambassadører i forhold til at skulle rekruttere nye medarbejdere, hvis de vel og mærke er tilfredse med deres arbejdsplads. Men hvad gør en arbejdsplads god og attraktiv med deraf følgende tilfredse medarbejdere?

Egentlig burde det ikke være så svært. Spørg dig selv hvilken arbejdsplads, du selv gerne ville ansættes på, og gå i gang. Så er du allerede nået langt, siger LHN’s chef for HR & Kommunikation Rikke Nim Festersen.

Hvis det er nogle år siden, du selv har været arbejdstager, kan det måske være svært at sætte barren for, hvad der er en attraktiv arbejdsplads i dag. Her følger nogle eksempler på gode fokusområder:                                                                                                                                                                       

Fleksibilitet og alsidighed

Fleksibilitet i forhold til arbejdstider og arbejdsrammer. Disse skal kunne forenes med dine medarbejderes familieliv og ønsker til fritidsliv. Om muligt skal flere kunne løse den samme opgave, så man kan dække hinanden af og ingen løser den samme opgave dagen lang. Det giver en alsidig og fleksibel arbejdsdag.

Arbejdskultur

En god arbejdskultur, hvilket er nerven i det hele. Kultur er mange ting fx værdier og normer, adfærd – hvordan omgås vi hinanden og taler til hinanden, hvordan bruger vi humor og hvordan forstås, håndteres og bruges eventuelle kulturelle forskelle med baggrund i etnicitet.

Fællesskab

Fokus på  det gode kollegiale fællesskab og at man løfter i flok – alle betyder lige meget for opgaveløsningen og arbejdspladsen som helhed.

Tillid

Medindflydelse, medbestemmelse og medansvar for udvikling af opgaverne og virksomheden. Giv dine medarbejdere opgaver, som lader dem vokse - uden at det vokser dem over hovedet. Udvis tillid. Skab tryghed. Følg op og giv feedback. Og beløn den gode indsats.

Ansættelsesforhold

De helt grundlæggende ansættelsesforhold – løn, pension, ferie, betalte fridage, forsikringer, personalegoder osv.

Opstart

Den gode start for nye medarbejdere. Lav en introplan så den nye medarbejder ved, hvad der skal ske den første tid. Brug tid på en grundig introduktion til virksomheden, arbejdspladsen og opgaverne. Lav en forventningsafstemning i forhold til opgaver, opgaveløsning, adfærd, udviklingsfart og – muligheder.

Afsked

Den gode opstart er meget vigtig, men det er lige så vigtigt at tage godt afsked og sende folk godt videre, hvis samarbejdet af en eller anden grund må ophøre. Tidligere medarbejdere kan også være super gode ambassadører for din arbejdsplads, hvilket kan være overordentligt givtigt i din rekruttering af nye medarbejdere. Derudover skaber det tryghed og giver goodwill hos dine øvrige medarbejdere, hvis de oplever en afsked, som tackles godt og ordentligt.

Personalehåndbog som ramme

En personalehåndbog kan være et af redskaberne til at synliggøre den ramme og de regler, der er sat for arbejdet og ansættelsen i din virksomhed. Og den kan være et godt opslagsværk for dine medarbejdere og være med til at give nye medarbejdere en forståelse for hvad det er for sted, de er startet. Den giver dig derudover fx også mulighed for at skriftliggøre og dermed synliggøre alle de gode ting, du tilbyder dine medarbejdere.

Håndbogen kan indeholde mange forskellige forhold for fx medarbejderudvikling, kultur og omgangstone, rekruttering, ferie, fravær, løn og personalegoder, barsel, rygning, alkohol og arbejdstid. Vær obs på at de forhold, som kan have eventuelle ansættelsesretlige konsekvenser, altid skal være med i dine medarbejderes ansættelseskontrakter.

Leder af gavn...

Som arbejdsgiver skal du skabe gode arbejdsrammer, -vilkår og et arbejdsmiljø, som giver et godt udgangspunkt for løsningen af og samarbejdet om opgaver og udfordringer. -Dine medarbejderes opgaveløsning, beslutninger og samarbejde i hverdagen driver din virksomhed fremad og skaber dens resultater. Alt dette selvfølgelig under din gode ledelse, hvor du går foran. Ikke kun med ord men også med handling. God og effektiv ledelse er altafgørende, hvis du vil opnå dine mål med din virksomhed og din arbejdsplads. En kendsgerning, du ikke kommer uden om, påpeger Rikke Nim Festersen.  - Og skulle dette være din akilleshæl, er det her, du skal starte med at tage fat.

Lise Søndergaard

Lise Søndergaard
Bogholderi & HR & Lønservice

Dir. tlf.: 73642928
E-mail: ls@lhn.dk

Rikke Nim Festersen

Rikke Nim Festersen
Administrationschef, HR & Kommunikation

Dir. tlf.: 73642902
Mob.: 24424490
E-mail: rnf@lhn.dk

LHN HR & Lønservice kan hjælpe med en lang række andre opgaver i forhold til dig som leder og dine ansatte som fx:

Ansættelseskontrakter og personalejura

Refusioner ved sygdom, barsel og løntilskud

Regler ved udenlandsk arbejdskraft fx søgning af opholdstilladelse

Elevlønninger og elevkontrakter

Indberetning og afregning af skat, ATP, feriepenge og pensioner

Anmeldelse af arbejdsskader

Hjælp til udarbejdelse af personalehåndbog

Skemaer og forberedelse til medarbejderudviklingssamtaler (MUS)

Rådgivning af dig som leder

GDPR i ansættelsesforholdet

Få vores nyheder direkte i din indbakke!